Ważne informacje i terminy



4 stycznia 2010

O opisie przeżyć wewnętrznych raz jeszcze

Witam Was serdecznie.
Dziś będzie troszkę o opisie przeżyć wewnętrznych. Nie wszyscy Pierwszoklasiści zrozumieli, a przed Drugoklasistami dopiero teraz czas próby napisania takiej formy. Dlatego mam nadzieję, że to Wam pomoże. A do tych, którym się nie powiodło lub nie powiedzie: nie zrażajcie się, przecież praktyka czyni mistrza! :)

To o czym musimy zawsze pamiętać przy pisaniu opisu przeżyć wewnętrznych, to podanie przyczyny opisywanych uczuć. W końcu jakieś wydarzenie staje się przyczyną do takiego a nie innego odczuwania, przeżywania. Pamiętacie tekst o wizycie u dentysty? Bohater przeżywał różnorodne uczucia - od niepokoju, przez strach po panikę. Ale dlaczego? Czekała go wizyta u dentysty i o tym pisze w swoim opisie przeżyć.
Ponadto omawianą formę wypowiedzi cechuje (jak sama nazwa wskazuje ;)) opisywanie, nazywanie uczuć, doznań (naszych lub analizowanych u postaci literackich). Dodatkowo należy uwzględnić zewnętrzne przejawy tych emocji (np. ze zdenerwowania mogą drżeć ręce; a jeśli ktoś poczuje wstyd, to może zarumienić się na twarzy).
W takim opisie przeżyć należy stosować związki frazeologiczne (dziś ćwiczyliśmy i mam nadzieję, że wiecie o co chodzi :)). Można też stosować wykrzyknienia (np. Cudnie! Ach!).

Na koniec chciałabym również wspomnieć o estetyce pracy. Od tej pory nie będę przyjmować prac, które nie będą spełniały poniższych kryteriów:
1. Pracę pisz na schludnej kartce papieru A4, ewentualnie A5.
2. Jeśli piszesz w kratkę, to rób kratkę przerwy między kolejnymi wersami.
3. Zawsze pamiętaj o pozostawieniu marginesu.
4. Pisz czytelnie.
5. Nie pisz ołówkiem.

To w zasadzie pięć głównych punktów. Proszę ich przestrzegać.
Do zobaczenia w środę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz