Witajcie Drugoklasiści :)
Na początku jeszcze raz chciałabym złożyć gratulacje Krzysiowi i Marcinowi za wczucie się w odgrywane wczoraj role :)
Coś czuję, że będą cudne te fragmenty w wykonaniu Was wszystkich (14 stycznia - przypominam :)).
Co powinniśmy zapamiętać o "Balladynie", czy raczej o omawianym fragmencie?
Utwór pochodzi z okresu romantyzmu i do niego mamy nawiązania.
Pierwsza, o której była mowa na lekcji to moralność ludowa: każdą winę spotyka kara.
Winna oczywiście jest tytułowa Balladyna. To postać negatywna w tragedii. Bohaterka pragnie nie tyle miłości, ile męża - księcia. Człowieka z pozycją - dzięki temu wejdzie do bogatego świata. Nie wystarczy jej rycerz, którego szukaniem zajęłaby się Alina (zakochana w Kirkorze).
Dążenie do tak postawionych sobie celów sprawia, że Balladyna zabija siotrę - i nie jest to jedyna zbrodnia.
Powiedzieliśmy sobie na lekcji, że obie siostry Juliusz Słowacki ukazał na zasadzie kontrastu. Najpierw wygląd: Alina - jasne włosy, zaróżowiona cera, fiołkowe oczy; Balladyna o bladej cerze, ciemnych oczach i czarnych włosach. Czerń i biel. Ciemny i jasny. Takie same mają wnętrza. Młodsza jest dobra, pracowita, uczynna, kocha matkę i siostrę. Starsza to uosobienie nieposłuszeństwa, lenistwa, nienawiści, pogardy.
Balladynę dosięga jednak kara - rażona gromem ginie... I tu właśnie mamy do czynienia z moralistyką ludową. Winną wielu zbrodni dosięgła kara.
Innym nawiązaniem do romantyzmu jest baśniowość, elementy fantastyczne w dramacie. Na przykład występuje Goplana - nimfa, za sprawą której wszystko tak naprawdę się zaczęło - Kirkor pokochał dwie dziewczyny jednocześnie.
Zadanie dodatkowe
Powiedzieliśmy sobie, że Balladyna wyrzuca matkę z zamku, wyrzeka się jej. Ale... co się dzieje z Wdową? Jaki jest koniec jej historii w dramacie Słowackiego? Na odpowiedzi czekam do wtorku - drogą elektroniczną :)
W poniedziałek przynieście proszę, Pierwszo i Drugoklasiści, tylko zeszyty z pracami domowymi, czyli: tradycje wigilijne :)
Miłego weekendu :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz